Architekt Bohuslav Fuchs a moderní tvář Brna

04.05.2025

Architekt Bohuslav Fuchs (1895–1972) patří mezi nejvýznamnější postavy české, respektive československé architektury 20. století a jeho jméno je neodmyslitelně spjato s moderní architektonickou tváří města Brna. Působení Fuchse v Brně spadá do období dynamického rozvoje města po vzniku Československé republiky, kdy se Brno stalo nejen politickým a správním centrem Moravy, ale také živým ohniskem avantgardního umění a moderní architektury. Na rozdíl od Prahy, kde stále dominovala starší generace architektů, nabízelo Brno ve 20. letech mladým tvůrcům, včetně Fuchse, mimořádné příležitosti. Fuchs sem přišel v roce 1923 na pozvání tehdejšího městského architekta Jindřicha Kumpošta a rychle se stal jednou z vůdčích osobností formující se brněnské moderny, především proudu známého jako funkcionalismus. Jeho příchod znamenal zásadní impuls pro architektonický vývoj města, které se díky němu a dalším progresivním architektům stalo výkladní skříní moderní československé architektury.

Fuchsovy klíčové realizace a principy funkcionalismu v Brně

Tvorba Bohuslava Fuchse v Brně je bohatá a rozmanitá, avšak nejvýrazněji se zapsal do historie města svými funkcionalistickými stavbami. Funkcionalismus, jehož byl Fuchs předním propagátorem, kladl důraz na účelnost, pravdivost konstrukce, odmítání ornamentu a sociální rozměr architektury. Tyto principy Fuchs mistrně uplatnil v řadě svých brněnských realizací.

Mezi první a ikonické stavby patří Zemanova kavárna (1925–1926, zbořena 1964, replika postavena 1995), která je považována za jednu z prvních ryze funkcionalistických staveb v Brně. Její lehká, prosklená konstrukce a propojení interiéru s okolním parkem dokonale ilustrovaly nové pojetí prostoru. Dalším milníkem je hotel Avion (1928) v centru Brna, fascinující svou úzkou parcelou (pouhých 8 metrů) a geniálním prostorovým řešením interiéru s využitím světla a průhledů. Fuchs zde demonstroval schopnost maximálně efektivně využít omezený prostor.

Principy funkcionalismu, jako je otevřený půdorys, pásová okna a střešní terasa, uplatnil Fuchs i na své vlastní vile v Hvězdárenské ulici (1927–1928). Tato stavba se stala manifestem moderního bydlení a osobním vyjádřením Fuchsových architektonických ideálů. Pro Výstavu soudobé kultury v Československu konanou v Brně roku 1928 navrhl Fuchs Pavilon města Brna, elegantní skeletovou stavbu s lehkým obvodovým pláštěm, která se stala jedním ze symbolů této významné události a potvrdila pozici Brna jako centra moderní architektury. Mezi další významné funkcionalistické realizace patří například Masarykův studentský domov (1930), Městské lázně v Zábrdovicích (1931–1932) či Odborná škola pro ženská povolání Vesna (1930). Všechny tyto stavby nesou Fuchsovu charakteristickou pečeť – racionální dispozici, čistotu forem a technickou vyspělost.

Urbanistické vize Bohuslava Fuchse pro Brno

Fuchs nebyl pouze architektem jednotlivých staveb, ale také vizionářským urbanistou, který se intenzivně zabýval rozvojem a plánováním města Brna. V letech 1925–1929 působil jako hlavní městský architekt a během této doby vytvořil řadu regulačních plánů pro různé části Brna. Jeho nejznámějším urbanistickým počinem je soutěžní návrh na regulaci vnitřního města, tzv. "Tangenta" (1926–1927), který navrhoval radikální řešení dopravy pomocí okružní komunikace kolem historického jádra. Ačkoliv nebyl realizován v plném rozsahu, ovlivnil další úvahy o dopravní infrastruktuře Brna. Fuchs se také zabýval teorií zónování města, tedy funkčním rozdělením městského organismu na obytné, průmyslové, rekreační a další zóny, což byly myšlenky plně v souladu s principy moderního urbanismu formulovanými na mezinárodních kongresech CIAM, jichž byl Fuchs aktivním účastníkem. Jeho urbanistické práce pro Brno svědčí o komplexním chápání města jako živého organismu, který vyžaduje racionální a promyšlené plánování pro zajištění kvalitního života obyvatel.

Trvalý odkaz: Fuchsův vliv na architektonickou identitu Brna

Odkaz Bohuslava Fuchse v Brně je hluboký a trvalý. Jeho stavby nejsou jen němými svědky meziválečné éry, ale dodnes aktivně utvářejí charakter města a jsou ceněny pro svou architektonickou kvalitu a nadčasovost. Fuchs zásadním způsobem přispěl k tomu, že se Brno stalo synonymem pro československý funkcionalismus a získalo mezinárodní renomé jako město moderní architektury. Jeho vliv přesáhl vlastní realizace; jako pedagog na brněnské technice (později VUT) vychoval generace architektů a urbanistů a jeho teoretické práce a mezinárodní angažmá (členství v CIAM, RIBA, IFHTP) šířily povědomí o brněnské architektonické scéně. I přes složité období po roce 1948, kdy byl postupně omezován ve své tvůrčí i pedagogické činnosti, zůstal Fuchs věrný svým principům. Jeho realizace, jako například Autobusové nádraží u hotelu Grand (1948–1951), stále nesou stopy jeho modernistického myšlení. Architektonická identita Brna je tak s dílem a osobností Bohuslava Fuchse neoddělitelně spjata.

Závěr

Bohuslav Fuchs byl klíčovou osobností, která vtiskla Brnu jeho moderní tvář. Jako přední představitel funkcionalismu obohatil město o řadu vynikajících staveb, které se staly ikonami moderní architektury. Jeho přínos však nespočívá pouze v jednotlivých realizacích, ale i v jeho urbanistických vizích a koncepčním myšlení o městě. Fuchs pomohl definovat Brno jako centrum architektonické avantgardy a jeho dílo zůstává trvalou inspirací a nedílnou součástí kulturního dědictví města. Jeho odkaz žije dál nejen v jeho stavbách, ale i v povědomí Brna jako města, kde funkcionalismus našel jeden ze svých nejvýraznějších projevů.